7 پرسش متداول در مورد چگونگی ساخت یک CSSD کارآمد

7 پرسش متداول در مورد چگونگی ساخت یک CSSD کارآمد

7 پرسش متداول در مورد چگونگی ساخت یک CSSD کارآمد

بهبود ایمنی بیمار را می‌توان با افزایش کارایی و کاهش هزینه جابجایی ابزار به دست آورد. یورگن آلستبرگ (Jörgen Alstberg) متخصص جهانی کنترل عفونت و برنامه‌ریزی استریل می‌باشد. او هر روز با دیگر طراحان برای طراحی و ایجاد بخش مرکزی استریل، همکاری می‌کند.
Jörgen Alstberg، با بیش از 40 طراح در سراسر جهان کار می‌کند تا به بهینه سازی پروژه های CSSD بیمارستان‌ها کمک کنند. در ادامه، یورگن (Jörgen) سؤال های اصلی مربوط به ایجاد یک بخش CSSD که به مراکز درمانی در کاهش خطر آلودگی کمک می‌کند را مطرح کرده و به آنها پاسخ می‌دهد.

بهینه ترین و بهترین مکان برای CSSD در بیمارستان چیست؟
بخش جراحی معمولا مخاطب اصلی CSSD است و وجود یک گردش کار روان بین این دو بخش بسیار مهم می‌باشد. در صورت امکان، ما توصیه می‌کنیم که اولا CSSD در مجاورت بخش جراحی (یا در همان طبقه یا در طبقه بالا و یا در طبقه پایین) وجود داشته باشد. دوما، از آسانسورها برای حمل و نقل کالا بین طبقات استفاده شود. ترجیحاً یک آسانسور مستقل برای کالاهای کثیفی که از بخش جراحی خارج می‌شوند و آسانسور مستقل دیگری برای کالاهای استریل که به بخش جراحی بازمی‌گردند، مورد استفاده قرار گیرد. این امر باعث می‌شود که نیاز به ابزار، کمتر شود و حمل و نقل ایمن و بهداشتی بوجود آید.

فضای مورد نیاز برای CSSD چقدر می‌باشد؟
اساسا هر مورد منحصر به فرد می‌باشد، بنابراین پاسخ به این سوال بسیار سخت است. هیچ استاندارد بین‌المللی برای برنامه‌ریزی CSSD وجود ندارد. ما مشتریانی در سرتاسر جهان داریم و عادت کرده‌ایم با دستورالعمل‌های ملی مختلف سازگار شویم. از لحاظ تاریخی فضای مورد نیاز برای CSSD به تعداد تخت‌ها مربوط می‌شود، اما امروزه که گرایش‌ها به سمت جراحی روزانه پیش می‌رود، باید فعالیت کلی را در نظر گرفت. تعداد عمل‌های جراحی و بخش‌ها درخدمات بالینی، راهنمایی های اساسی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یک مرکز ارتوپدی نسبت به یک بیمارستان عمومی معمولی به فضا و ظرفیت بیشتری نیاز دارد.

7 پرسش متداول در مورد چگونگی ساخت یک CSSD کارآمد

چگونه می‌توانیم ظرفیت مورد نیاز را از نظر تجهیزات برای CSSD تعیین کنیم؟
چندین عامل حیاتی در برآورد ظرفیت مورد نیاز برای تجهیزات CSSD وجود دارد. شما باید تعداد عمل‌های جراحی سالانه بر اساس خدمات بالینی (بدلیل تنوع نوع عمل‌های جراحی)، تعداد تخت‌های بیمارستانی و ساعات کار CSSD را بدانید. همچنین باید از نوع حمل کالای مورد استفاده در CSSD آگاه باشید. اندازه ترجیحی کالا (ISO، SPRI. DIN یا موارد دیگر) بر انتخاب ست شورها و استریلایزرهای شما و همچنین بر گزینه های حمل و نقل و تجهیزات ذخیره سازی تأثیر می گذارد. استفاده از ست های چند بار مصرف نیز باعث افزایش حجم کار در استریلایزرها می‌شود. پس از تعیین این عوامل، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا نیازمندی های CSSD خود را محاسبه کنید.

توصیه‌هایی در مورد برنامه ریزی جزئیات CSSD با توجه به ابزار و افراد
ابزارها باید یک جریان رو به جلو را دنبال کنند. ما راه حل سه منطقه (کثیف، تمیز، استریل) و دو مانع (ست‌شور و استریلایزر) را توصیه می‌کنیم که معمولاً در سراسر جهان پذیرفته شده است (برای اطلاعات بیشتر به دستورالعمل WHO “ضدعفونی کردن و پردازش مجدد ابزارهای جراحی) مراجعه کنید.
جداسازی فیزیکی، مناطق آلوده، تمیز و استریل را تشکیل می‌دهد. اولین مانع شامل عبور از طریق ست‌شورها بوده و مانع دوم شامل عبور از طریق استریلایزرها می‌باشد. تخلیه ست‌شورها از قسمت تمیز باعث می‌شود تا ابزارها مجددا توسط کارکنان آلوده نشود.
مانع دوم از تداخل ست های تمیز و استریل جلوگیری می‌کند و جریان منابع انسانی را بین مناطق، محدود می سازد. برنامه‌ریزی CSSD بر اساس یک جریان رو به جلو، مدیریت موثر رویه های کاری را ارتقا می‌دهد و خطر اقدامات نادرست کارکنان را کاهش خواهد داد.

در رابطه با ویژگی های ارگونومیک و برنامه‌ریزی چه پیشنهادی دارید؟
باید برای استفاده حداکثری از منابع خود و کاهش ریسک برای کارکنان، میزان نور، سر و صدا و ایمنی را در نظر بگیرید. هنگام طراحی CSSD، میزان نور در مناطق اصلی کار، مانند شستشو و بسته‌بندی ضروری می‌باشد. میزها و ترالی هایی که ارتفاع آنها قابل تنظیم باشد، می‌توانند محیط کار را برای کارکنان بهبود ببخشند.

چه نوع خدماتی باید در برنامه‌ریزی در نظر گرفته شود؟
CSSD به دلیل وجود دستگاه‌های مختلف یک محیط پیچیده برای برنامه‌ریزی است. آب مورد نیاز ست‌شورها و استریلایزرها را می‌توان با استفاده از بویلر داخلی یا سیستم بخار مرکزی گرم کرد. روش گرمایش استفاده شده بر توان نصب شده روی واحدها تأثیر می‌گذارد. ست‌شورها و استریلایزرها، گرما تولید کرده و این گرما به محیط کار منتقل خواهد شد، بنابراین باید در مرحله برنامه‌ریزی تهویه موثر در نظر گرفته شود.

آیا مورد دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیریم؟
افزایش تمرکز بر ایمنی بیمار باعث شد که بسیاری از مراکز درمانی به راه حل هایی برای قابلیت ردیابی نیاز داشته باشند. این موضوع شامل اندازهگیری نتایج، اسناد، مدارک و روش تضمین کیفیت می‌باشد. راه حل های ردیابی نیز به تجهیزات اضافی مانند ایستگاه های کاری برای اسکن بارکدها و غیره نیاز خواهند داشت.

مطالب دیگر