آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو»
باید بدانید!

هفده سؤالی که باید قبل از خرید دستگاه اتوکلاو برای بیمارستان بپرسید

مقدمه

وقتي براي خريد دستگاه اتوکلاو، به منظور استفاده در: بيمارستان، مرکز جراحي يا درمانگاه به بازار مي‌رويد، ممکن است خريدتان خسته‌کننده شود؛ با وجود تنوع انتخاب از لحاظ مدل، سايز، امکانات و اجزاء، چگونه مي‌توانيد بفهميد که: شما دقيقاً به چه چيزي نياز داريد تا بهترين استفادة ممکن را از سرمايه‌گذاري خود کرده باشيد؟ اگر مطمئن نيستيد، جاي نگراني نيست، چرا که شما تنها نيستيد!

ما اينجا يک مقالة هفده سؤالي را به عنوان چارچوبي براي جست‌وجو کشف اتوکلاو مناسب تهيه کرده‌ايم تا در اين زمينه به شما کمک کنيم. اين سؤالات، با طرح نکات کليدي و توضيح هر آنچه که بايد دربارة خريد يک اتوکلاو پزشکي بدانيد، به شما کمک خواهد کرد تا تصميمي آگاهانه بگيريد.

 

  1. تعيين سايز مناسب

تعيين سايز مناسب اتوکلاو براي شما به دو عامل بستگي دارد:

سايز و حجم پک‌هاي مورد نياز

فضاي موجود در ساختمان

به عبارت ديگر؛ ظرفيت توان عملياتي، اندازة اتوکلاوي را که نياز داريد، مشخص مي‌کند. اين در حالي است که فضاي فيزيکي معلوم خواهد کرد که واقعا ً چه سايزي از اتوکلاو را مي‌توان در آن جاي داد. اندازه‌هاي معمول اتوکلاو، از روميزي تا کوچک و از متوسط تا بزرگ، متغير است.

اتوکلاوهاي روميزي تنها براي پک‌هاي کوچک، نظير استفاده در درمانگاه‌ها، کلينيک‌هاي دندانپزشکي، مطب پزشکان، کلينيک‌هاي سرپايي و خانه‌هاي سالمندان ايده‌آل‌اند.

اتوکلاوهاي متوسط و بزرگ براي بيمارستان‌ها، مراکز جراحي سرپايي و سانترهاي تحقيقات باليني و پزشکي گزينه‌هاي مناسب‌‌تري به شمار مي‌روند. اين دستگاه‌ها داراي ظرفيت حجم چمبر 60 ليتري تا بيش از 5000 ليتر هستند. از اتوکلاوهاي ثقلي گرفته تا اتوکلاوهايي با پيش خلأ که مي‌توان درون آن‌ها قدم زد، تنوع حجم و اندازه وجود دارد.

براي مشخص کردن اندازة اتوکلاوي که مناسب نيازهاي شما باشد، بايد:

حجم و اندازة تعداد متوسط پک‌هاي مرکز خود را مشخص کنيد و آن را با ابعاد منتشر شدة چمبر و ظرفيت‌هاي حجم مدل اتوکلاو مقايسه کنيد.

در مورد نحوة چيدمان پک‌ها و بار کردن آن در اتوکلاو فکر کنيد.

فضاي کف موجود را اندازه‌گيري کرده و آن را با جاي دستگاه اتوکلاو مقايسه کنيد. بدانيد که براي پاک‌سازي سرويس به فضاي بيشتري در اطراف هر واحد نياز خواهيد داشت. اگر فضاي محدودي داريد، از توليدکننده بخواهيد اتوکلاو  شما را سفارشي کند تا کل لوله‌کشي فقط در يک طرف واحد نصب شده ‌باشد.

 

  1. چه چيزي قرار است در اتوکلاو استريل شود؟

اتوکلاوي که مي‌خواهيد بخريد، بايد داراي چرخه‌هايي با قابليت استريل کردن پک‌هاي مخصوص به خدمات بهداشتي باشد.

دقت کنيد که اتوکلاو مورد نظرتان کدام سيکل‌ها را مي‌تواند اجرا کند و مطمئن شويد که با اين سيکل‌ها مواد مورد نظر شما را مي‌توان به درستي استريل کرد.

براي انواع پک‌هاي پزشکي و سيکل‌هاي متناظر آن‌ها، به جدول زير مراجعه کنيد:

* تنها در شرايط اورژانسي و يا در شرايطي استفاده شود که لوازم مراقبت بيمار؛ قابل استريليزاسيون، بسته‌بندي يا انبار پيش از استفاده نيستند.

 

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

  1. منبع بخار مورد نياز براي اتوکلاو چيست؟

بسياري از اتوکلاوها داراي «بويلر» براي تأمين بخار خود هستند. اگر اتوکلاوي بويلر نداشته باشد، شما به يک ژنراتور بخار جداگانه براي ايجاد بخار لازم، به منظور استريل کردن پک‌هايتان نياز خواهيد داشت.

 

  1. آيا آب مناسب براي اتوکلاو در دسترس دارم؟

آب، خون در رگ‌هاي اتوکلاو است! کيفيت آب مي‌تواند طول عمر اجزاي اتوکلاو، ژنراتور بخار و حتي چمبر را تحت ‌تأثير قرار دهد. کيفيت آب ضعيف مي‌تواند موجب لکه‌دار شدن پک‌ها نيز بشود. کيفيت آب اغلب با ميزان سختي، مواد معدني، کلريدها و غيره تعريف مي‌شود.

منابع آب رايج عبارت است از آب شهري و آب کاني‌زدايي شده:

آب شهري: بسياري از تأسيسات پزشکي از يک منبع آب سرد داخلي براي تغذية اتوکلاو استفاده مي‌کنند، اما اگر کيفيت آب کافي نباشد، اين عمل مي‌تواند منجر به استهلاک پرهزينه و تعميرات گران شود. آگاه باشيد که: آب شهري حاوي انواع مواد معدني محلول و نمک‌هاست که با توجه به موقعيت جغرافيايي شما و منبع آب (چاه زميني، درياچه، رودخانه و غيره) در آن يافت مي‌شود. آب هر چقدر مواد معدني بيشتري داشته باشد، به اصطلاح «سخت‌تر» است. آب سخت مي‌تواند مشکل‌ساز باشد. هنگامي که آب سخت در ديگ بخار تحت فشار قرار داده مي‌شود و يا براي دفع زباله در اتوکلاو مورد استفاده قرار مي‌گيرد، رسوبات معدني خود را روي ژنراتور، لوله‌ها و دريچه‌ها باقي مي‌گذارد. اين رسوبات مانند لايه‌هاي رنگ، در طول زمان انباشته شده، و بازدهي و کارايي اين واحد را کاهش مي‌دهند. آبي که از 5 دانه سخت‌تر باشد (85 ميلي‌گرم بر ليتر)، بايد کاني‌زدايي شود.

آب کانيزدايي شده: آب نرم شده بيشتر سختي آب را از بين مي‌برد. در کاني‌زدايي آب، اسموز معکوس(RO)، بيشتر آلاينده‌‌هاي جامد، املاح معدني محلول و سختي را از آب حذف مي‌کند و اسموز معکوس- ديونيزاسيون (RO/DI)، بيشتر آلاينده‌هاي جامد، املاح معدني محلول و يون‌ها را حذف مي‌کند.

 جزئيات کيفيت آب

آبي که بين0.1MΩ/cm  تا 1.0MΩ/cm باشد (خالص‌سازي به وسيلة فيلتر اسموز معکوس نوع 3)، براي اکثريت غالب پک‌هاي استريليزاسيون پزشکي مناسب است. مانند: زبالة پزشکي، ظروف شيشه‌اي، ابزار و لوازم پزشکي و جراحي.

به خاطر داشته باشيد؛ هنگامي که آب خلوص بالا (> 1 mΩ / cm) به عنوان منبع توليد بخار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، در ساخت اتوکلاو نيز بايد از فولاد ضد زنگ به ويژه در بدنة اتاق، ژاکت، ژنراتور بخار و لوله‌کشي فرآيند استفاده شود. آب با خلوص بالا فاقد يون‌ها و مواد معدني است و سعي خواهد کرد تا ناخالصي‌هايي همچون: شيشه، فولاد و مس و يا هر چيزي را که در تماس با آن است، خارج کند. اين امر مي‌تواند منجر به خوردگي مداوم و شکست زودرس اجزايي شود که از جنس فولاد ضد زنگ نيستند.

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

  1. واحد اتوکلاو به چقدر فضاي فيزيکي نياز خواهد داشت؟

هر اتوکلاو نياز به فضاي کف اختصاصي دارد. براي به حداکثر رساندن فضاي موجود در هر مرکز، مهم است که بدانيد؛ چند واحد اتوکلاو را قرار است در ساختمان جا بدهيد و نقشة فيزيکي هر اتوکلاو چگونه است؟ عوامل زير بر نقشة فيزيکي اتوکلاو مؤثراند:

نوع نصب و پيکربندي لولهکشي

نوع نصب: ممکن است به دنبال نصب اتوکلاو در کابينت يا فضاي ديواري باشيد. اگر قرار است که واحد به يک فضاي ديواري يا کابينت موجود نصب شود، ممکن است لازم باشد آن فضا را براي پذيرش اتوکلاو بازتر کنيد. يا برعکس، ممکن است براي پر کردن هر نوع شکاف و فضاي اضافي موجود براي اتوکلاو، نياز به استفاده از پنل‌هاي پرکننده داشته باشيد. در هر دو مورد، طوري برنامه‌ريزي کنيد که 30 تا 60 سانتي‌متر از فضاي اضافي در کناره‌ها و پشت دستگاه بخار داشته باشيد تا انتشار گرما به درستي انجام گيرد و همچنين فضاي لازم براي تعمير و نگهداري واحد نيز در دسترس باشد.

پيکربندي لولهکشي: لوله‌کشي به کجا متصل است؟ آيا در پشت واحد اتوکلاو است يا در طرفين آن؟ لوله‌کشي متصل به عقب واحد، به فضاي اضافي در پشت نياز دارد و مي‌تواند براي تعمير، نگهداري و عيب‌يابي مشکل بيشتري ايجاد کند. توجه داشته باشيد که در کجا مي‌توانيد فضاي بيشتري (پشت يا طرفين واحد) فراهم کنيد. يک توليد کنندة خوب، مشخصات اتوکلاو خود را بر اساس نيازهاي دقيق شما سفارشي مي‌کند تا در فضاي بخش پردازش استريل برايتان صرفه‌جويي کند. به عنوان مثال: توليدکننده مي‌تواند واحد شما را براي داشتن تمام لوله‌کشي در يک طرف دستگاه، پيکربندي کند؛ به طوري که طرف فاقد لوله‌کشي مي‌تواند نزديک به يک ديوار قرار گيرد و به آن بچسبد.

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

  1. چه انشعاباتي لازم است؟

به منظور آمادگي براي نصب، مطمئن شويد که انشعابات لازم براي دستگاه در فاصله 5/1 متري دستگاه در دسترس است:

آب: يک منبع آب متصل به لولة انتقال حداقل ¾ اينچي که ظرفيت فراهم کردن حداقل 45 psi فشار ديناميک را داشته باشد و بتواند 45 ليتر/ دقيقه جريان آب را تأمين کند، مي‌تواند خنک‌سازي مؤثر، توليد بخار و يا عمليات وکيوم (توليد خلأ) را به خوبي ايجاد کند.

بخار: براي استريل‌کردن هر گونه تجهيزات، شما بايد يک منبع آب را به يک منبع بخار تبديل کنيد. اين کار را مي‌توان به چند روش انجام داد:

با استفاده از بخار خانگي تجهيز شده با ۵۰ – ۸۰ psi (معادل حدوداً 5/3 تا 5/5 بار) فشار بخار پوياي حرارتي با اتصال ¾ اينچي NPT.

خريد يک ژنراتور بخار برقي همراه با دستگاه بخار. مولدها به طور معمول در ولتاژ 208، 240، 380 و 480 ولت و با اتصالات تک يا سه فازي در دسترس هستند.

برق: چه شما از يک ژنراتور بخار استفاده کنيد و چه بخار خانگي داشته باشيد، اتوکلاو به برق نياز دارد تا عمل کند.

الزامات اصلي عبارت‌اند از: 110 ولت (درمدل‌هاي آمريکايي)، AC يا 220 ولت، AC، تک  فاز، 15 آمپر اختصاصي و ايزوله (يعني از برق مابقي ساختمان جدا باشد). الزامات برق اضافي براي ژنراتورهاي بخار کامل که شامل مدارات 3 فازي و آمپراژ بالاتر هستند، وجود دارد.

فاضلاب: شما بايد يک منبع زه‌کشي مناسب در يک و نيم متري دستگاه داشته باشيد.

 

  1. آيا بايد در فنآوريهاي مربوط به صرفهجويي در آب و انرژي سرمايهگذاري کنم؟

اتوکلاوهاي پزشکي ممکن است مقادير هنگفتي آب مصرف کنند. يک اتوکلاو کوچک تا متوسط مي‌تواند بيش از 3 ميليون ليتر آب را در سال مصرف کند. آب براي سه هدف مورد استفاده قرار مي‌گيرد:

توليد بخار، سرمايش پساب‌، توليد خلأ.

در يک اتوکلاو استاندارد، فرآيند توليد بخار فقط نياز به 100 تا 150 ليتر آب در روز دارد، اما خنک کردن پساب و توليد خلأ مي‌تواند بين 10 تا 50 برابر آب بيشتر در شبانه‌روز مصرف کند. اکثر اين مصارف براي تصفية پساب داغ (تا زير 140 درجه فارنهايت)، قبل از تخلية آن هستند. همانطور که در بيشتر قوانين ساخت و ساز محلي مورد نياز است.

توليدکنندگان اتوکلاو هم‌اکنون بايد فن‌آوري‌هاي ذخيرة آب را براي تجهيزات خود عرضه کنند (اگر اين کار را نمي‌کنند، از آن‌ها مطالبه کنيد). اين سيستم‌ها مي‌توانند مصرف آب را تا 99 درصد کاهش دهند و متوسط قبض آب را با بيش از 8000 دلار در سال کاهش دهند. اين سيستم‌ها براي به حداقل رساندن مصرف آب ناشي از ناکارآمدي در خنک‌سازي پساب و توليد خلأ و همچنين پشتيباني از تأييد LEED و انطباق ASHRAE، عالي هستند.

بهبود کاربرد آب، نتيجة مستقيم فن‌آوري‌هاي بهره‌وري است، از قبيل:

بهينه‌سازي مديريت خنک‌کنندة پساب

استفاده از حلقه‌هاي آب سرد براي خنک کردن بخار و ميعانات

به کارگيري سيستم چرخش که آب را به سيستم خلأ باز مي‌گرداند.

علاوه بر گزينه‌هاي بالا، شما مي‌توانيد مصرف انرژي و آب را به سادگي با خاموش کردن اتوکلاو کاهش دهيد. اين يک رويکرد با هزينة صفر و تلاش حداقلي براي کاهش ميزان مصرف آب است که با از بين بردن نياز سيستم براي حفظ دماي گرم مورد نياز جهت استريليزاسيون به آن دست پيدا مي‌کنيد. بعد از روز کاري، خاموش کردن دستگاه اتوکلاو مي‌تواند تا 70 درصد از آب خنک‌سازي پسماند را که به طور معمول مصرف مي‌شود، ذخيره کند. برخي از توليدکنندگان، يک ويژگي خاموشي اتوماتيک را عرضه مي‌کنند که در مواقع عدم استفاده از اتوکلاو آن را به صورت خودکار خاموش مي‌کند. اين ويژگي با نام EcoCalendar نيز شناخته مي‌شود. (ويژگي تقويم اقتصادي)

 

  1. چگونه اتوکلاو را وارد فضاي داخلي ساختمان و موقعيت نهايي آن کنم؟

مهم نيست که چقدر فضاي فيزيکي کم يا زيادي داريد؛ بايد اين نکته را به ياد داشته باشيد که در هر صورت نصب يا حذف اتوکلاو مي‌تواند چالش برانگيز باشد. اين چالش‌ها مي‌تواند ناشي از موانع ساختاري، ابعاد نامتناسب محل بارگيري، راهروهاي باريک، پلکان و يا محدوديت‌هاي وزن در طبقة بالا باشد. اين مطلب را هم در نظر بگيريد که چگونه اتوکلاو خود را دريافت و آن را به موقعيت خود منتقل خواهيد کرد. برنامه‌ريزي و اندازه‌گيري مناسب مي‌تواند به اجتناب از گزينة راهرو و تغيير نقشه‌هاي تخريب، مانند: حذف ديوار موجود يا به کارگيري جرثقيل‌ براي بالا بردن تجهيزات به طبقات بالا کمک کند.

از يک مهندس نصب آموزش ديده بخواهيد که از محل نصب بازديد کند تا مطمئن شود دستگاه مورد نظر مي‌تواند به درستي به مکان نهايي منتقل شود.

 

  1. آيا پشتيباني فني هم موجود است؟

بيمارستان‌ها، مراکز جراحي و ديگر تأسيسات پزشکي، با توجه به ماهيت اساسي کاري که انجام مي‌دهند، خرابي دستگاه‌هاي اتوکلاو را برنمي‌تابند؛ به همين دليل است که وقتي اتوکلاو درست کار نمي‌کند، بايد مطمئن شويد که پشتيبان فني داراي صلاحيت مي‌تواند به سرعت فراهم شود. از توليدکنندة خود بپرسيد: «پشتيباني فني را چه کسي و چه زماني در اختيار شما قرار خواهد داد؟» «آيا آن‌ها شما را به يک شرکت ثالث ارجاع مي‌دهند و يا متخصص داراي صلاحيت در محل حضور دارد؟» همچنين، «آيا پشتيباني فني در ساعات کاري شما در دسترس خواهد بود يا نه؟»

ارزيابي کنيد و ببينيد چنانچه دستگاه به تعميرات اساسي و قطعات يدکي نياز داشته باشد، چه کسي آن  را سرويس خواهد کرد؟ اطمينان حاصل کنيد که شرکت خدمات براي تماس‌هاي تلفني، آموزش‌ديده و در دسترس است. يک شرکت خدمات محلي قابل‌اعتماد، همواره بايد قطعات جايگزين رايج و مورد نياز را در انبار داشته باشد.

  1. تضمين و گارانتي دستگاه چيست؟

توليد کنندگان بايستي حداقل يک سال ضمانت و همچنين حداقل 10 سال خدمات سرويس اتوکلاو  را ارائه دهند.

همانطور که در بالا نيز ذکر گرديد، ارزيابي کنيد و ببينيد چنانچه دستگاه به تعميرات اساسي و قطعات يدکي نياز داشته باشد، چه کسي آن  را سرويس خواهد کرد؟

 

  1. آيا قطعات يدکي دستگاه، انحصاري هستند يا همه جا قابل تهيهاند؟

اتوکلاوها به طور معمول بيش از 20 سال عمر مي‌کنند؛ بنابراين به نفع شماست که اتوکلاو خريداري‌شده با قطعات غيراختصاصي ساخته شده باشد. به طور قطع، استفاده از قطعات غيراختصاصي و غيرانحصاري بهترين راه براي حفاظت از سرمايه‌گذاري است. زيرا چنين قطعاتي تضمين مي‌کنند که در زمان ضرورت جايگزين‌هاي آتي، خريد قطعات، آسان و ارزان باشد. اگر موجودي قطعة يک توليدکننده تمام شود و يا آن توليدکننده کلاً از کسب‌ و کار خارج شود، چيزي که براي شما اهميت دارد اين است که شما همچنان بتوانيد لوازم يدکي مورد نياز را تأمين کنيد و معطل تجهيزات آن توليدکننده نباشيد.

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

  1. هزينة برنامة نگهداري پيشگيرانه چقدر است؟

ساده‌ترين راه براي جلوگيري از خرابي دستگاه اين است که به طور منظم بازديدهاي پيشگيرانة لازم را انجام دهيد. يک توليدکننده بايد به طراحي يک برنامة مقرون ‌به ‌صرفه کمک کند تا در راستاي خدمات نگهداري و بر اساس استفاده و توان عملياتي به کار رود. از ارائه ‌دهندة خدماتتان بخواهيد يک برنامة خدماتي براي يک سال و سه سال با قطعات و بدون قطعات ارائه دهد. مهم است که قبل از انتخاب يک توليدکنندة اتوکلاو، هزينة کلي مالکيت آن را بدانيد.

 

  1. آيا آموزش هم ميدهند؟

براي ايجاد بهترين تجارب، آموزش و آگاهي‌بخشي با کيفيت در ميان کاربران نهايي ضروري است. جدا از آموزش، نصب و راه‌اندازي؛ تحقيق کنيد که آيا توليدکنندة شما، آموزش لازم براي تنظيم چرخه، چرخه‌هاي پيشرفته، نکات مربوط به عيب‌يابي و تکنيک‌هاي کاليبراسيون را ارائه مي‌دهد يا خير؟ کاربران نهايي و تکنسين‌هاي تأسيساتي که به خوبي آموزش ديده باشند، بعدتر به جلوگيري از خرابي دستگاه کمک خواهند کرد.

 

  1. دستگاه استريليزاسيون ساخت کجاست؟

در بازار امروز ايران، هر دو توليد کنندگان داخلي و خارجي وجود دارند. درست به مانند اتومبيل شخصي و يا نوع و کيفيت غذاي مورد استفادة خود، مهم است بدانيد که اتوکلاو خريداري شدة شما از کجا مي‌آيد. جايي که يک دستگاه توليد مي‌شود، مي‌تواند بر روي ارزش کلي آن تأثير بگذارد. سؤال اينجاست‌ که؛ يک اتوکلاو ايراني بخرم يا خارجي؟

اتوکلاوهاي مهندسي شدة توليد اروپا، مي‌تواند بازدهي بيشتري نسبت به همتايان ايراني خود داشته باشد. بر همين اساس، عوامل متعددي وجود دارد که بايد هنگام خريد محصول در نظر گرفته شوند:

کيفيت و ساخت: بسياري از توليد کنندگان اتوکلاو، قادر به توليد ماشين‌هاي بادوام هستند؛ اما برخي از آن‌ها، عمليات خود را به شرکت‌هايي برون‌سپاري مي‌کنند که آشنايي کمتري با ساخت اتوکلاو دارند و يا اصلاً با چنين مقوله‌اي آشنايي ندارند. اين امر مي‌تواند منجر به ناکارآمدي قطعات و به خطر افتادن کليت دستگاه شود. به اين معني که سرمايه‌گذاري شما، ارزش بسيار کمتري نسبت به قيمت پرداختي شما دارد. در مورد برند توليد پمپ خلأ و مونتاژ نهايي پرس و جو کرده و اطمينان حاصل کنيد. همچنين لازم است بدانيد که  بسياري از توليد کنندگان اتوکلاو اروپايي، محصولات خود را در چين توليد مي‌کنند.

زمان اتمام فرآيند در سفارشات جديد و قطعات تعويضي: قبل از اينکه خريد خود را انجام دهيد، در مورد زمان تحويل سؤال کنيد. وارد کنندگان اتوکلاو خارجي، نمي‌توانند به همان سرعت توليد کنندة داخلي، جنس شما را تحويل دهند و به همين منوال، نمي‌توانند سفارشات آتي قطعات را به سرعت پر کنند. افزايش زمان اتمام فرآيند و عواقب مربوط به سياست‏هاي بين‌المللي حمل و نقل و همچنين قوانين و مقررات حمل و نقل بين‌المللي را در نظر بگيريد. هر يک از اين چالش‌ها در نهايت منجر به انتظار و زمان از کار افتادگي بيشتر مي‌شود که ممکن است از حد تحمل مرکز درماني شما خارج باشد.

خدمات و پشتيباني: طبيعتاً زماني که شما يک اتوکلاو را مي‌خريد، سرويس و پشتيباني آن را نيز به همراه دستگاه خريداري مي‌کنيد. با يک توليد کنندة اتوکلاو خارجي، اين تجربه مي‌تواند استرس بيشتري براي جهت‌يابي داشته باشد. از پرس و جوهاي اوليه گرفته تا نصب و برنامه‌ريزي براي تعمير و نگهداري، بازديد جهت تعمير اضطراري و يا هر درخواست خدماتي ديگر از رابط بين‌المللي مي‌تواند با نيازها و انتظارات شما هماهنگ نباشد. چرا که ممکن است در ساعت لزوم در دسترس نبوده و انتظارات شما از خدمات و پشتيباني را بسيار پيچيده کند. اين امر مي‌تواند زمان‌هاي ازکارافتادگي دستگاه را افزايش داده و شما همواره در طول عمر مالکيت احساس تنهايي بکنيد. بنابراين لازم است بپرسيد؛ چه کسي تجهيزات شما را تعمير و سرويس خواهد کرد و آيا اين افراد آموزش‌ديده هستند يا خير؟

حمايت از اقتصاد ايران: توليد، به اقتصاد کشور کمک مي‌کند. بنابراين، خريد اتوکلاوهاي توليد داخلي، به امنيت اين مشاغل کمک کرده و اهميت نقش ايران در اقتصاد جهاني را حفظ خواهد کرد.

 

  1. آيا اتوکلاو خريداري شده با استانداردهاي صنعت همخواني دارد؟

استانداردهاي زير براي اتوکلاوها ضروري هستند:

1) استانداردهاي کنترل کيفيت

ISO 9001:2008  سيستم مديريت کيفيت:

EN ISO 13485:2012 سيستم مديريت کيفيت تجهيزات پزشکي:

21 CFR part 820 & part 11 سيستم انطباق کيفي:

2) دايرکتيو

MDD 93/42/EEC amended in Directive 2007/47/EEC

PED 97/23/EC – Pressure Equipment Directive

2002/96/EC WEEE and 2002/95/EC RoHS

3) استانداردهاي فني

EN 285: 2006+A2: 2009 اتوکلاوهاي بزرگ:

EN 13060: 2004+A2: 2010  اتوکلاوهاي کوچک:

2EN 61010-1: 2010 الزامات ايمني استفاده در لابراتوارها:

EN 61326-1: 2006 الزامات الکتريکي:

EN 61010-2-40: 2005 الزامات ايمني استريل مواد:

EN 17665-1: 2006 استاندارد استريليزاسيون تجهيزات پزشکي:

ANSI \ AAMI – ST 8: 2008 اتوکلاوهاي بيمارستاني:

ANSI \ AAMI – ST55: 2010 اتوکلاوهاي روميزي:

اتوکلاوهاي بهداشتي بايد با استانداردهاي مختلف از جمله ANSI/AAMIST-8: 2013 و AAMI-ST79: 2010 مطابقت داشته باشند. با خريد يک اتوکلاو، که با اين استانداردها و ساير استانداردهاي مربوط به صنعت مطابقت داشته باشد، مي‌توانيد اطمينان حاصل کنيد که تجهيزات پزشکي شما به درستي استريل شده و مهم‌تر از آن، بيماران شما يک استاندارد مراقبت دريافت کرده‌اند.

به عنوان مثـال: بخش 1/5/10 از AAMI-ST79 موارد زير را بيان مي‌کند:

«اتوکلاوهايي که ابزار مستندسازي ندارند، نبايد مورد استفاده قرار گيرند.»

مطمئن شويد؛ اتوکلاو شما داراي يک پرينتر است (حقيقي يا ديجيتال)، که اندازه‌گيري‌هاي واقعي از زمان، دما و فشار استريليزاسيون را ارائه مي‌کند. بعد از هر چرخه، اپراتور بايد نسخة چاپي را بازبيني کند تا مطمئن شود که تمام پارامترهاي چرخه، برآورده شده‌اند.

آنچه قبل از خرید دستگاه «اتوکلاو» باید بدانید!

  1. توليدکننده چند سال است که در اين کسب و کار فعاليت دارد؟

ارزش واقعي در کار کردن با سازنده‌اي است که از بوتة نقد زمان، سربلند بيرون آمده باشد. به دنبال توليد کننده‌اي باشيد که ساليان سال تجربة همکاري با سازمان‌هاي مشهور و محترم در صنعت استريل را دارد و آن تجربة گرانقدر را همچون ميراثي غني براي خود قلمداد مي‌کند. بنابراين و به طور قطع؛ اعتبار، کيفيت و قابليت اعتماد را بسنجيد و سابقة فروش هر کدام را بخواهيد. هر چقدر سوابق بيشتري دريافت کنيد، بهتر است.

 

  1. آيا تمرکز سازنده صرفاً بر روي توليد يک محصول خاص است؟

بهتر است با توليدکننده‌اي کار کنيد که تمرکزش روي يک محصول خاص است. تمرکز بر يک محصول، توليد کننده را قادر مي‌سازد تا قابل اعتمادترين، به صرفه‌ترين و قابل شخصي‌سازي‌ترين اتوکلاوها را بسازد. به طور قطع، ضمن چنين تمرکزي؛ مهندسي، توليد و خدمات مشتريان افزايش مي‌يابد و در اين حال، مشتري مزاياي هزينة فوري و بلند مدت اين رويکرد از توليد را به غنيمت مي‌برد.

با اين وجود، توليد تجهيزات ديگر براي توليدکنندگان اتوکلاو پزشکي غيرمعمول نيست و اين بدان معني است که تلاش‌هاي آن‌ها مي‌تواند به وسيلة فرآيند توليد پراکنده و فروش مکمل(کراس سلينگ) تقسيم شود.

 

اميدوارم که همواره انتخاب خوبي داشته باشيد.

 

مطالب دیگر